Az alapítvány működésének mindhárom helyszínén szervez egy konferenciát az programjukban résztvevő iskolák igazgatóinak és az önkénteseknek missziójának első hete végén. Mbarara régióban ez négy iskolát érint, így négy iskolaigazgatót és négy helyettest vártunk, végül hatan jöttek el. A konferencia során három nagy témát terveztünk körbejárni, először is visszajelzést szerettünk volna szerezni az előző évi program sikerességéről illetve a felmerülő problémákról. A második csoportot én vezettem, hogy kutatásomhoz információt tudjak gyűjteni, így a diákok napirendjéről, alvásról és egészségről, szúnyogháló használatról volt legfőképpen szó. A csoport elején egy rövid előadást tartottam a kutatásomról és nem igazán sikerült érzékelni, hogy mennyire sikerült közvetíteni az üzenetet. Valami miatt nagyon nehéz észlelni az embereken, hogy értik-e, amit mondasz, de még nem sikerült megfejtenem, hogy miért. Első benyomásom, hogy kicsit zárkózottak, nehezen nyílnak meg, és azt hiszem furcsának találják úri problémáinkat, amit meg is értek. Úgyhogy visszajelzés hiányában kicsit tartottam tőle, hogy mennyire fognak részt venni a diskurzusban. A félve feltett első kérdések után viszont nagyon is lelkesen meséltek a helyzetről az iskolájukban. A benntlakásos diákok napirendje nagyon szigorú, mindennap hajnali 4-kor kelnek (itt a nap kb 7-kor kel fel), 4-8-ig tanulniuk kell illetve házi feladatot csinálni és reggelizni. 8-5-ig iskola van, 5-7-ig pihenő idő és 7-10-ig tanulás és házi megint csak. A tanárok szerint a legtöbb diák éjfél előtt nem nagyon fekszik le aludni, beszélgetnek meg mobiloznak. Vannak ám kultúrákat átívelő motívumok a serdülők viselkedésében. A diákok fáradtak az órákon (talán nem meglepő 4 óra átlagos alvás után), többször ki kell őket küldeni óráról, hogy felfrissüljenek. Érdekes volt látni, hogy elég határozott elképzelés van arról, hogy a hosszú alvás az nem más mint a lustaság megfelelője. Szorgalmas diákok ne aludjanak túl sokat. A tanárok szerint nem szabad emiatt többet hagyni aludni a diákokat, és egyébként is, ha két órával többet aludnának az sem lenne elég nekik. Ezzel az alváskutató egyet is ért, 4 órával kellene többet aludniuk.
A másik érdekes téma, ami felvetődött, a szúnyoghálók kérdésköre. Ugye ez alapvető fontosságú lenne a malária megelőzése szempontjából, ami itt hatalmas probléma, bár idősebb korban már ritkábban okoz súlyos fertőzést, de az iskolai hiányzások nagyon nagy százalékáért felelős. A kormány mindenféle programot hirdet megelőzés szempontjából, de a diákok nem igazán használják a szúnyoghálót. Egyébként így egy hét szúnyoghálózás után már én is ott tartottam, hogy leszedem, mert az agyamra megy, hogy mindig hozzám ér valami, meg belegabalyodok, meg az arcomba lóg, meg nem ér le a földig stb. De aztán meggyőztem magam, hogy még sem kellene maláriásnak lenni. Azt hiszem, a diákokat is erről kellene meggyőzni. Kérdésemre, hogy tudják-e miért kellene a háló alatt aludniuk, a tanárok nem adtak egyértelmű választ.
A másik érdekes téma, ami felvetődött, a szúnyoghálók kérdésköre. Ugye ez alapvető fontosságú lenne a malária megelőzése szempontjából, ami itt hatalmas probléma, bár idősebb korban már ritkábban okoz súlyos fertőzést, de az iskolai hiányzások nagyon nagy százalékáért felelős. A kormány mindenféle programot hirdet megelőzés szempontjából, de a diákok nem igazán használják a szúnyoghálót. Egyébként így egy hét szúnyoghálózás után már én is ott tartottam, hogy leszedem, mert az agyamra megy, hogy mindig hozzám ér valami, meg belegabalyodok, meg az arcomba lóg, meg nem ér le a földig stb. De aztán meggyőztem magam, hogy még sem kellene maláriásnak lenni. Azt hiszem, a diákokat is erről kellene meggyőzni. Kérdésemre, hogy tudják-e miért kellene a háló alatt aludniuk, a tanárok nem adtak egyértelmű választ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése